Predstavljanjem izmena propisa o označavanju pneumatika i baze podataka (EPREL) i predviđanjem dve nove oznake performansi (prijanjanje na snegu i na ledu) Evropska komisija ima za cilj da bolje informiše i osposobi potrošače pri kupovini novih pneumatika i obezbedi širu pokrivenost tržišta pneumaticima koji pružaju najbolje performanse u pogledu bezbednosti i zaštite životne sredine
Kamionski (C3) pneumatici da, gume za bicikle ne.
Za kamione (C3) i sve ostale klase (C1 i C2) i proizvođači i ovlašćeni prodavci biće u obavezi da potrošačima stave na raspolaganje zvanične podatke s oznake i list podataka za proizvod pre prodaje.
Postojaće zvanična baza podataka (EPREL) u kojoj će svi pneumatici morati da budu registrovani, a javnost, potrošači i nadzorna tela moći će da potvrde istaknute navode na oznaci.
Propisi dozvoljavaju proizvođačima pneumatika da deklarišu klase na osnovu ispitivanja pneumatika, odnosno na osnovu alatki za proračun ili izvođenje podataka i referenci uz pravilno dokumentovanje.
Namera je da se važnost propisa proširi na obnovljene pneumatike 2023. godine.
Hoće. Sve države članice biće u obavezi da izrade plan nadzora tržišta pneumatika u sklopu godišnjih programa za nadzor tržišta, počev od 2021. Evropska komisija predvidela je sredstva za te namene. Nekoliko mera obuhvaćenih novim propisima i novi okvir za nadzor tržišta pooštriće mere sprovođenja nadzora.
Ima. Lako ćemo moći da prepoznamo zimske pneumatike i pneumatike za sva godišnja doba s potvrđenim učinkom na snegu uz pomoć simbola 3PMSF (pahuljica u planini sa tri vrha) na oznaci. Moći ćemo da prepoznamo nordijsku zimsku gumu PLT (C1) s potvrđenim performansama na ledu, i to preko simbola leda (samo za nordijske pneumatike mekanog sastava) direktno na oznaci. Nisu definisani propisi za ispitivanje pneumatika C2 i C3.
Postojaće QR kod koji će krajnjim korisnicima omogućiti da lako provere navedene podatke na oznaci putem linka ka zvaničnoj bazi podataka EPREL s registracionim podacima proizvoda.
Nove vrednosti oznake biće dostupne javnosti 1. maja 2021. godine. Podaci i registrovani proizvodi u bazi EPREL biće dostupni našim kupcima/ovlašćenim prodavcima pneumatika početkom 2021. kako bismo osigurali glatku tranziciju i pripremili sve naše sisteme za kupce i prodaju. Očekuje se da će baza podataka s registracionim podacima EPREL biti dostupna krajem oktobra 2020.
Vizualizacija registracionih podataka pneumatika u bazi EPREL biće dostupna javnosti i ovlašćenim prodavcima pneumatika krajem 2020. godine.
Nova EU oznaka za pneumatike povećaće transparentnost i otvoriti nove mogućnosti vrhunskim proizvođačima koji poštuju ove oznake od njihovog uvođenja (novembra 2012. u Evropi). Dodatni nadzor tržišta biće od presudnog značaja. Međutim, to će uroditi dodatnim odgovornostima ovlašćenih prodavaca i proizvođača originalne opreme koji će verovatno morati da osavremene, tj. uvedu novine u svoje poslovanje koje se tiče pneumatika.
Ovo je jedna od polaznih ideja. To bi trebalo da bude ishod povećanja transparentnosti i nadzora.
Performanse na oznaci deklariše proizvođač na osnovu sopstvene stručne procene. Tela nadležna za nadzor tržišta iz država članica EU sprovodiće nasumične kontrole (pregled dokumentacije i fizičko ispitivanje proizvoda u svrhu potvrde) pneumatika stavljenih na tržište.
Javnost i ovlašćeni prodavci pneumatika mogu pronaći vrednosti s oznake na nalepnici, odštampanom primerku ili u digitalnim informacijama koje proizvođači pneumatika stavljaju na raspolaganje.
Povrh toga QR kod na oznaci sadrži direktan link ka bazi podataka EPREL.
Alternativno, ako posedujete broj artikla, možete da izvršite pretragu u Conti-jevom čitaču EU oznaka ili direktno u bazi podataka EPREL (napomena: funkcija pretrage za bazu EPREL još uvek nije u potpunosti definisana niti dostupna).
Kupci koji imaju pristup katalogu PRICAT imaće na raspolaganju linkove ka Conti-jevom čitaču EU oznaka, bazi EPREL i različitim klasama.
Objektivno najbolju vrednost ima ocena A. Međutim, evropska oznaka ne daje potpun uvid u sve kriterijume kojima se definiše ukupan učinak pneumatika. Zato se pri izboru pneumatika koji najviše odgovara očekivanjima kupca takođe treba osloniti na znanje i savet stručnjaka za pneumatike ili na rezultate testova koje sprovode nezavisni časopisi.
Novom oznakom ocenjuje se pet kriterijuma performansi: kočenje na mokroj podlozi, na snegu i na ledu, otpor kotrljanja i nivo spoljašnje buke. Najveći broj testova u štampi obično ocenjuje više od deset kriterijuma, pa bi trebalo da oni budu daleko bolji izvor informacija nego nova oznaka.
Ne u ovom trenutku. To može biti slučaj u budućim izmenama i dopunama EU propisa o odobrenju tipa.
Zato što nisu definisani ISO testovi ni ograničenja (pragovi).
Link ka zvaničnom unosu u bazu podataka EPREL s registracionim podacima za konkretan pneumatik/proizvod.
To je unutrašnji broj artikla kompanije Continental koji označava da svi pneumatici istog tipa poseduju jednaku konstrukciju i performanse.
Polazi se od pretpostavke da će kategorije ABC potrošači moći lakše da protumače i da će njih biti lakše integrisati u digitalne baze podataka i u prikaze.
Prolaznost na ISO testu kočenja na ledu u poređenju sa standardnom referentnom gumom. ISO metod još uvek nije do kraja definisan.
Nisu.
Ne. Možete koristiti bili koji čitač QR kodova dostupan na tržištu. QR kod sadrži samo direktan URL link ka podacima o vašem pneumatiku u bazi podataka EPREL.
Mogu. Pogledajte prethodne odgovore.
Nisu u svim slučajevima. Za nivo buke nema promena (jedino ćemo umesto 1, 2 ili 3 zvučna talasa imati kategorije A, B i C).
Za otpor kotrljanja i kočenje na mokroj podlozi sadašnje klase F i G biće ubuduće objedinjene u klasu E, dok će današnja klasa E ubuduće biti klasa D. Za pneumatike C2 postojaće nova ograničenja za otpor kotrljanja (RR) za klasu D (videti donju tabelu).
RR | Mokro | Buka | |
C1 | A => A B => B C => C E => D F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Zvučni talas = A 2 Zvučni talasi = B 3 Zvučni talasi = C |
C2 | A => A B => B C => C E (8,1 ≤ RRC ≤ 9,0) => D E (9,1 ≤ RRC ≤ 9,2) => E F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Zvučni talas = A 2 Zvučni talasi = B 3 Zvučni talasi = C |
C3 | A => A B => B C => C D => D E+F => E | A => A B => B C => C D => D E+F => E | 1 Zvučni talas = A 2 Zvučni talasi = B 3 Zvučni talasi = C |
Pneumatici s novim oznakama nisu ni u kom pogledu bolji od onih sa starim.
Ne, pneumatici su potpuno isti. Pneumatici u klasama E, F i G biće preraspodeljene u druge klase (1 klasa više), iako su to potpuno iste gume kao ranije (istovetna konstrukcija).
Neće, to je potpuno isti pneumatik.
Moći ćemo da prepoznamo nordijsku zimsku gumu PLT (C1) s potvrđenim performansama na ledu, i to preko znaka leda (samo za nordijske pneumatike mekanog sastava) direktno na oznaci. Nisu definisani testovi niti ISO propisi za pneumatike C2 i C3.
Što se tiče novog znaka snega, pneumatici će morati da ispunjavaju ograničenja 3PMS pri testiranju na snegu, što važi za C1, C2 i C3 u različitim uslovima i s različitim referencama.
Nema propisa koji to zabranjuju, ali nećete moći da iskoristite sve prednosti koje nude letnji pneumatici tokom leta, kao što su bolja upravljivost i kočenje na mokrom i suvom kolovozu, a mekana smesa zimskih pneumatika znači da će se brže pohabati na letnjim temperaturama.
Ako imaju trenutnu (staru) oznaku, mogu se prodavati nakon 1. maja 2021. (pod pretpostavkom da DOT nije stariji). S novom oznakom, klase F i G spajaju se u klasu E.
EU je uvela oznake energetske efikasnosti za mnoge proizvode (frižidere, usisivače, sijalice itd.). Iako oznaka pneumatika sadrži nekoliko važnih kriterijuma performansi pored energetske efikasnosti i efikasnosti potrošnje goriva, i dalje potpada pod kategoriju označavanja energetske efikasnosti. Novim naslovom oznake Komisija želi da stvori ujednačen izgled svih proizvoda koji nose oznake energetske efikasnosti, iako postoje mnoge razlike u pojedinostima na različitim oznakama.
Hoće. Međutim, iako pneumatici C3 ranije nisu bili izuzeti, sada podležu novim obavezama.
Nisu u ovoj reviziji (2021. godina), ali verovatno u bližoj budućnosti.
Ne. Ekserice ne potpadaju pod propise o EU oznaci, a u asortimanu Conti grupe samo će C1 pneumatici mekog sastava nositi znak leda. C2 i C3 takođe se nalaze izvan područja važnosti ISO testa.
Ako zadovoljavaju ograničenja za 3PMS, mogu da nose taj znak. U suprotnom se ne mogu smatrati pneumaticima za sve sezone na tržištima koja to propisuju za korišćenje u zimskim uslovima. Pneumatik samo za blato i sneg (M+S) neće imati pahuljicu na oznaci.
Na svim pneumaticima saobraznim sa zahtevom 3PMS (odobrenje tipa) može biti istaknut znak pahuljice.
Ne. Samo na pneumaticima saobraznim sa zahtevom 3PMS (odobrenje tipa) može biti istaknut znak pahuljice.
Pneumatici koji su trenutno u klasi E ubuduće će biti u klasi D (trenutno prazno za pneumatike C1).
Potpun spisak pneumatika zvanično registrovanih za prodaju u Evropi shodno ovom propisu, svih proizvođača zajedno s podacima na oznaci.
Na nivou proizvoda => isti podaci kao na EU oznaci i u listu podataka za proizvod (u višejezičnim varijantama).
Postoje dve baze podataka, javna baza, koja je dostupna svima, i baza s ograničenim pristupom, u kojoj će se čuvati dodatni podaci za nadzorna tela i proizvođače pneumatika.
Registracija pneumatika sprovodi se preko zvanične platforme pod nazivom EPREL (Evropska baza podataka o označavanju energetske efikasnosti)..
Ne. Po starim propisima o označavanju postojala je jasna obaveza isticanja podatka o oznaci na fakturi, ali je novim propisom ta obaveza ukinuta. Međutim, podatak i dalje mora biti dostupan u nekom obliku. Distributeri pneumatika moraju staviti ove podatke na raspolaganje pre prodaje na digitalnim platformama, na mestima prodaje i u blizini pneumatika kada je izložen na mestu prodaje.
Po starim propisima o označavanju postojala je jasna obaveza isticanja podatka o oznaci na fakturi, ali je ona novim propisom ukinuta. Međutim, podatak i dalje mora biti dostupan u nekom obliku. Distributeri pneumatika moraju staviti ove podatke na raspolaganje pre prodaje na digitalnim platformama, na mestima prodaje i u blizini pneumatika kada je izložen na mestu prodaje.
Funkcije filtriranje/pretrage u bazi podataka EPREL još uvek nisu u svom konačnom obliku, a to će se dogoditi krajem 2020.
Ne. Svi pneumatici isporučeni pre 1. maja 2021. s prethodnim oznakama i dalje su usaglašeni s propisima i ne moraju biti obeleženi novom oznakom. Ovo se takođe odnosi na pneumatike koji se već nalaze na tržištu (npr. u našim distributivnim centrima) ali su vam isporučeni nakon 1. maja 2021.
Sve do 1. maja 2021. jedino je trenutna oznaka važeća i obavezujuća za prodaju u Evropi. Ako korisničko okruženje baze podataka EPREL bude dostupno pre ovog datuma, teoretski je moguće istaknuti obe oznake jednu do druge.
Za ovlašćene auto-kuće nema posebnih obaveza; za njih važi isto što i za distributere i ovlašćene prodavce pneumatika. Pre prodaje pneumatika (ili vozila s pneumaticima) dužni su da krajnjem kupcu stave na raspolaganje podatke s EU oznake za konkretan proizvod. To u suštini znači da na raspolaganje moraju staviti zvaničnu oznaku u digitalnom ili štampanom obliku, kao i list podataka za proizvod.
Za proizvođače originalne opreme nema posebnih obaveza; za njih važi isto što i za distributere i ovlašćene prodavce pneumatika. Pre prodaje pneumatika (ili vozila s pneumaticima) dužni su da krajnjem kupcu stave na raspolaganje podatke s EU oznake za konkretan proizvod. To u suštini znači da na raspolaganje moraju staviti zvaničnu oznaku u digitalnom ili štampanom obliku, kao i list podataka za proizvod.
Ne. Kada je 2012. prvi put uvedena oznaka, to je bila odluka industrije pneumatika da se nalepnica s oznakom postavlja na sve pneumatike, ali to nije zakonska obaveza. Continental je doneo odluku da je to najprikladnije za pneumatike C1 i C2 u smislu logistike i obaveza prodaje, kao i obaveza prema kupcima. Kod kamionskih pneumatika (C3) odlučili smo se za digitalno rešenje koje je takođe u potpunosti u skladu sa propisom. Proizvođači i distributeri pneumatika dužni su da obezbede da podatak o oznaci bude dostupan kupcima bilo u štampanom (na zahtev), bilo u digitalnom obliku. Distributeri su dužni da istaknu odštampanu oznaku pneumatika za svoje kupce na mestu prodaje, pri čemu za pneumatike koji nisu izloženi kupcima na raspolaganje mora biti stavljen odštampani primerak (na zahtev) ili digitalni primerak podataka pre trenutka prodaje.
Continental će osigurati ispunjenje svih zakonskih zahteva kojima podležu proizvođači pneumatika, i to za sve proizvode u portfoliju. Pored toga ćemo u sklopu samostalno određenog prelaznog perioda (od početka 2021. do kraja 2021. godine) na raspolaganje staviti obe EU oznake (trenutnu i novu) kako bismo sprečili nesporazume s kupcima.
Oznaka će biti dostupna preko platforme EPREL ili preko naših rešenja i veb-stranica samog Continental-a.
Unećemo sve potrebne podatke u postojeće sisteme i korisnička okruženja, a takođe ćemo dostaviti oznake u drugim formatima za razmenu podataka (.csv i drugi).
Da, ako je datum proizvodnje (DOT) stariji od 1. maja 2021. (tj. pneumatici proizvedeni pre 1. maja 2021).